Bij Nevero maken we audiovisuele projecten toegankelijk voor anderstaligen of mensen met een visuele of auditieve beperking.

Over toeters, bellen, wereldbollen en andere clichés

“Geen toeters en bellen!” was zo ongeveer het eerste wat ik zei toen mijn webdesigner vroeg welke ‘look and feel’ ik voor deze website in gedachten had. Meteen daarna zei ik iets als: “En ook niet van die clichéplaatjes zoals wereldbollen en vlaggen en zo.”

Dat mijn webdesigner goed kan luisteren, blijkt wel uit het eindresultaat, want mijn website is vrij sober gebleven. Bovendien ziet de site er ook mooi uit op mobiele toestellen, maar dat is een ander verhaal.

Wat mij wel opviel toen we aan de site bezig waren, was hoeveel bedrijven en freelancers in de vertaalsector uitsluitend clichéplaatjes gebruiken op hun website. Naast de obligate wereldbol en vlaggen (internationaal, weet u wel) worden ook vaak stockfoto’s van breed lachende mensen gebruikt. Dat ik niet de enige ben die dat fake vindt, wist ik al, want AGConsult heeft er jaren geleden al een blogartikel aan gewijd.

Studente Lore Van den Bossche loopt momenteel stage bij De Taalsector en besloot voor haar stageproject te onderzoeken hoe de sector op een aantrekkelijke manier in beeld gebracht kan worden. In het eerste deel van haar onderzoek ging ze na hoe taalprofessionals zichzelf in beeld brengen. Ook zij kwam talloze sites tegen met wereldbollen, landkaarten, foto’s van hoofdsteden en natuurlijk stockfoto’s van hardwerkende extreem gelukkige mensen. Maar ze vond ook bedrijven “die zichtbaar hun best doen om niet met clichébeelden en ingekochte foto’s in beeld te komen”. Een van de voorbeelden die ze aanhaalde was Nevero, en vooral de actiefoto’s op onze Facebook-pagina vielen bij haar in de smaak: “Hun beelden vind ik leuk en dynamisch, met een persoonlijke toets.” En dat was nu precies de bedoeling.

Ons bijenwindmolentje oftewel het Yools-logo 'in het echt'.

Ons bijenwindmolentje oftewel het Yools-logo ‘in het echt’.

Het artikel van Lore kun je nalezen op de website van De Taalsector. Onze website is gemaakt door Yools. Zij hebben een bij als logo die wel heel veel wegheeft van het windmolentje in onze tuin.

gepubliceerd op 18 februari 2016