Bij Nevero maken we audiovisuele projecten toegankelijk voor anderstaligen of mensen met een visuele of auditieve beperking.

Campagnefilm met audiodescriptie voor Unia

Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van het VN-Verdrag over de rechten van personen met een handicap heeft Unia een campagne gelanceerd. Bij de campagne hoort een video met de toepasselijke naam ‘Ik heb een handicap en ik heb rechten’. De video is gemaakt samen met mensen met een handicap. Ze dachten niet alleen mee over de vormgeving van de campagne, maar werkten ook mee aan de uitvoering van de video, als acteur, visagist of regieassistent.

Toen de film bijna klaar was, kregen we een telefoontje van Bonjour, het bureau dat de campagne had uitgewerkt voor Unia. Ze wilden weten of het mogelijk zou zijn om audiodescriptie toe te voegen aan de video, en uiteraard of dit zou lukken vóór de officiële lancering van de campagne. Aangezien audiodescriptie voor hen vrij nieuw was, hebben we eerst een projectvoorstel uitgewerkt met verschillende opties waarbij we steeds aangaven wat de voor- en eventuele nadelen van elke optie waren. Uiteindelijk kozen ze ervoor om verschillende versies van hun video aan te bieden, waaronder één met audiodescriptie. Voor die versie werd er in het begin en op het einde van de video zeven seconden extra tijd ingelast voor de audiodescriptie.

Meestal werken wij met de video zoals die is, maar bij deze campagne was een extra lange versie zeer welkom omdat dat ons de gelegenheid gaf om de video kort in te leiden én om alle afsluitende beeldteksten rustig in te lezen. Bovendien werd de video niet gewoon een stukje langer gemaakt door extra wit of zwart beeld toe te voegen, maar werden er betekenisvolle beelden toegevoegd, weliswaar zonder dialoog om extra ruimte te maken voor de beschrijvingen.

Toen ons script klaar was en we zelf een zogenaamde ‘blinde check’ hadden verzorgd, stuurden we de tekst ter goedkeuring naar de klant vóór de opnames in de geluidsstudio. Hierbij lichtten we ook enkele keuzes toe die we tijdens het schrijfwerk hadden gemaakt. Zo hadden we er bewust voor gekozen om aan het begin niet te vermelden dat de mensen een handicap hebben (dus geen rolstoelen e.d.), maar alleen de achtergrond bij de video te schetsen. Daar hadden we twee redenen voor:

  • In de standaardversie van de video merk je dit ook niet op aan de beginbeelden (en we willen de blinde/slechtziende kijkers dezelfde ervaring bieden als de ziende kijkers);
  • De allereerste spreker zegt meteen: Ik heb een handicap en ik heb rechten. Op die manier is het dus meteen duidelijk waar de video over gaat.

Ook bij de mevrouw die gebarentaal gebruikt, vermelden we geen handicap (dus niet ‘een dove vrouw’, maar alleen het feit dat ze gebaart).

De klant kon zich hierin vinden en had zelf nog enkele suggesties voor het script, maar die konden we helaas niet doorvoeren omdat er geen ruimte voor was in de video. Zo merkten ze terecht op dat er in de video telkens wordt ingezoomd op één spreker en dat bij één vrouw zelfs enkel de lippen in beeld komen. Dat zijn weliswaar mooie effecten waar de regisseur natuurlijk een bedoeling mee heeft, maar op die momenten zijn er altijd dialogen te horen en die hebben voorrang op de audiodescriptie.

Uiteraard namen we de tijd om dit uitvoerig toe te lichten en de klant was daar erg blij mee, zoals blijkt uit dit bericht: “Dank je wel voor de verklaring! We begrijpen nu waarom. Jullie zijn de specialisten dus we hebben er alle vertrouwen in.”

Daarmee hadden we de goedkeuring voor de tekst en kon het script worden ingelezen en verder worden verwerkt in de studio. Tot slot werd de audiodescriptiemix aan de video toegevoegd, zodat de klant een kant-en-klare versie kreeg. Kort daarna ging de campagne van start en ik was erg verrast toen ik zag dat De Standaard er een artikel aan wijdde mét de audiobeschreven video. Dat de klant ook blij was, bleek uit het mooie compliment dat we een paar dagen later kregen: “Het is hier alle hens aan dek om bijgebeend te blijven. Gelukkig loopt alles op rolletjes dankzij leveranciers zoals jullie. We zijn tevreden over het resultaat.”

gepubliceerd op 11 januari 2017